Program
MKF ma na celu przede wszystkim rozwijanie zainteresowań uczniów ale niesie z
sobą wartości dydaktyczno-wychowawcze. Celem istnienia koła jest dostarczenie
dzieciom i młodzieży sposobu na spędzanie wolnego czasu ale także
zainteresowanie geografią, historią,
przyrodą, architekturą czy muzyką. Nadrzędnym celem zbierania znaczków i
innych walorów ( kart pocztowych, listów, kopert RDC, datowników, stempli,
bloczków) oprócz satysfakcji z ich posiadania jest wystawiennictwo.
Podczas
całego okresu zbierania filatelista dąży do ułożenia swoich walorów w eksponat
filatelistyczny czyli zbiór. Zbiór przedstawia jakieś zagadnienie na przykład:
filatelistykę tematyczną- koty, konie, ptaki, statki lub filatelistykę tradycyjną
– znaczki jednego państwa. Ale wystawiennictwo to dopiero drugi czy nawet
trzeci rok pracy koła.
Uczeń
zdobywa wiedzę:
- O historii
poczty i znaczka pocztowego , metodach wytwarzania znaczków i całostek
pocztowych,
- dowiaduje się o sposobach
gromadzenia zbioru i
przechowywania go, wie jakie są rodzaje zbiorów
- Buduje
własny zbiór oraz poznaje różne rodzaje zbiorów filatelistycznych
- Opracowuje
materiały wystawiennicze i gazetki filatelistyczne
·
Samopoznanie uczniów:
orientacja w zakresie swoich zainteresowań i umiejętności,
·
Wskazywanie możliwych kierunków rozwoju samego siebie,
·
rozwijanie umiejętności pracy zespołowej,
·
przełamywanie barier emocjonalnych,
·
kształtowanie umiejętności
autoprezentacji w czasie wystaw filatelistycznych,
·
Kształcenie umiejętności korzystania z różnych
źródeł informacji,
Metody,środki i formy pracy
Metody:
Podające:
opis, pogadanka, opowiadanie, wykład informacyjny; eksponujące- prezentacje,
film, wystawa
Praktyczne:
samodzielne opracowanie mini zbioru );
metody aktywizujące: gry dydaktyczne i filatelistyczne, wycieczki, spotkania,
konkursy filatelistyczne, plastyczne, literackie
Środki:
Znaczki, klasery, albumy, listy, książki, biuletyny, gry
dydaktyczne, gry planszowe , testy wiedzy, foldery i inne walory
filatelistyczne, literatura filatelistyczna, wiersze o filatelistyce i poczcie , utwory
muzyczne o tematyce filatelistycznej , obrazy , zdjęcia związane z historią
poczty i znaczka pocztowego
Formy:
Indywidualna,
zbiorowa
Przewidywane osiągnięcia:
·
Uczeń zgromadzi ciekawy zbiór według określonego przez siebie
klucza i będzie go wzbogacał w sposób systematyczny, planowy i zorganizowany.
·
Umiejętnie zanalizuje materiał filatelistyczny.
·
Zaprezentuje swoje zbiory wśród kolegów i na wystawach.
·
Weźmie udział w konkursach filatelistycznych.
·
Podejmie różne działania na rzecz rozwoju ruchu filatelistycznego.
·
Przy gromadzeniu zbioru, jego prezentacji, w zabawach i grach
będzie zachowywał
prządek,
ład, czystość.
- Będzie umiał napisać list według
tradycyjnych zasad
- Będzie wiedział dlaczego zbiera
znaczki pocztowe
Założenia
programowe:
Zajęcia w starszej grupie- 9-10 lat
Zajęcia w tej grupie powinny obejmować takie zagadnienia jak m.in:
·
Podstawowe wiadomości z historii znaczka
pocztowego, w tym polskiego
·
Podstawowe wiadomości z historii ruchu
filatelistycznego, w tym w Polsce
·
Jakie cechy winen posiadać filatelista,
·
Jak powstaje znaczek ( droga od projektu do
wydania drukiem –dawniej i obecnie), rozpoznanie znaczka i odczytywanie jego
treści,
·
Forma znaczka9 kształt, rodzaj papieru lub
innego materiału, rodzaje druku, rodzaje ząbkowania),
·
List i jego droga ( okres przedznaczkowy i
obecny),
·
Zbiory filatelistyczne, rodzaje i wymogi,
klasyczne i tematyczne i ich podział,
·
Wymogi zbioru młodzieżowego ( aktualny
regulamin wystaw)- jego opracowanie, dobór materiału i przygotowanie do
ekspozycji,
·
Znaczki, znaki pocztowe i inne walory
filatelistyczne
· Przygotowanie
do Ogólnopolskiego Konkursu Filatelistycznego
Dla tej grupy wiekowej proponuje zajęcia trwające do 45 minut dwa
razy w miesiącu
Po roku aktywnej pracy
dziecka w kole możemy najbardziej wyróżniające się osoby nagrodzić
Srebrną Odznaką Filatelistyczną
I.
Zajęcia z grupa wiekową -11-12 lat
Zajęcia w tej grupie stanowią poszerzenie tematyki zajęć
przeprowadzonych w grupie drugiej i winny dotyczyć szczególnie następujących
zagadnień:
· Historia
znaczka pocztowego ( w tym pierwszego polskiego)
· Historia
rozwoju poczty , w tym polskiej,
· Historia filatelistyki
w świecie i w Polsce,
· Wartość
znaczka pocztowego, umiejętność posługiwania się katalogiem polskim i
zagranicznym oraz katalogami Internetowymi,
· Całość
zagadnienia związanego z wyborem tematu i opracowaniem zbioru
filatelistycznego, doborem materiału, technika wykonania ,
· Literatura
filatelistyczna,
· Przygotowanie
do Ogólnopolskiego Konkursu Filatelistycznego
Dla tej grupy wiekowej proponuje zajęcia trwające do 60 minut dwa razy w miesiącu
Po kolejnym roku pracy w
kole możemy najbardziej wyróżniające się osoby nagrodzić Złotą Odznaką
Filatelistyczną ale to już mistrzostwo .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz