PROGRAM MKF










Program MKF ma na celu przede wszystkim rozwijanie zainteresowań uczniów ale niesie z sobą wartości dydaktyczno-wychowawcze. Celem istnienia koła jest dostarczenie dzieciom i młodzieży sposobu na spędzanie wolnego czasu ale także zainteresowanie geografią, historią,  przyrodą, architekturą czy muzyką. Nadrzędnym celem zbierania znaczków i innych walorów ( kart pocztowych, listów, kopert RDC, datowników, stempli, bloczków) oprócz satysfakcji z ich posiadania jest wystawiennictwo.
Podczas całego okresu zbierania filatelista dąży do ułożenia swoich walorów w eksponat filatelistyczny czyli zbiór. Zbiór przedstawia jakieś zagadnienie na przykład: filatelistykę tematyczną- koty, konie, ptaki, statki lub filatelistykę tradycyjną – znaczki jednego państwa. Ale wystawiennictwo to dopiero drugi czy nawet trzeci rok pracy koła.

Uczeń zdobywa wiedzę:
  • O historii poczty i znaczka pocztowego , metodach wytwarzania znaczków i całostek pocztowych,
  • dowiaduje się o sposobach gromadzenia zbioru          i przechowywania go, wie jakie są rodzaje zbiorów

  • Buduje własny zbiór oraz poznaje różne rodzaje zbiorów filatelistycznych

  • Opracowuje materiały wystawiennicze i gazetki filatelistyczne

·         Samopoznanie uczniów: orientacja w zakresie swoich zainteresowań i umiejętności,
·        Wskazywanie możliwych kierunków rozwoju samego siebie,
·        rozwijanie umiejętności pracy zespołowej,
·        przełamywanie barier emocjonalnych,
·         kształtowanie umiejętności autoprezentacji w czasie wystaw filatelistycznych,
·         Kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,

Metody,środki  i formy pracy


Metody:
Podające: opis, pogadanka, opowiadanie, wykład informacyjny; eksponujące- prezentacje, film, wystawa
Praktyczne:  samodzielne opracowanie mini zbioru ); metody aktywizujące: gry dydaktyczne i filatelistyczne, wycieczki, spotkania, konkursy filatelistyczne, plastyczne, literackie

Środki:
Znaczki, klasery, albumy, listy, książki, biuletyny, gry dydaktyczne, gry planszowe , testy wiedzy, foldery i inne walory filatelistyczne, literatura filatelistyczna, wiersze o filatelistyce i poczcie , utwory muzyczne o tematyce filatelistycznej , obrazy , zdjęcia związane z historią poczty i  znaczka pocztowego


Formy:
Indywidualna, zbiorowa

  Przewidywane osiągnięcia:

·        Uczeń zgromadzi ciekawy zbiór według określonego przez siebie klucza i będzie go wzbogacał w sposób systematyczny, planowy i zorganizowany.
·        Umiejętnie zanalizuje materiał filatelistyczny.
·        Zaprezentuje swoje zbiory wśród kolegów i na wystawach.
·        Weźmie udział w konkursach filatelistycznych.
·        Podejmie różne działania na rzecz rozwoju ruchu filatelistycznego.
·        Przy gromadzeniu zbioru, jego prezentacji, w zabawach i grach będzie zachowywał
prządek, ład, czystość.
  • Będzie umiał napisać list według tradycyjnych zasad
  • Będzie wiedział dlaczego zbiera znaczki pocztowe

Założenia programowe:




Zajęcia w starszej grupie- 9-10 lat
Zajęcia w tej grupie powinny obejmować takie zagadnienia jak m.in:
·       Podstawowe wiadomości z historii znaczka pocztowego, w tym polskiego
·       Podstawowe wiadomości z historii ruchu filatelistycznego, w tym w Polsce
·       Jakie cechy winen posiadać filatelista,
·       Jak powstaje znaczek ( droga od projektu do wydania drukiem –dawniej i obecnie), rozpoznanie znaczka i odczytywanie jego treści,
·       Forma znaczka9 kształt, rodzaj papieru lub innego materiału, rodzaje druku, rodzaje ząbkowania),
·       List i jego droga ( okres przedznaczkowy i obecny),
·       Zbiory filatelistyczne, rodzaje i wymogi, klasyczne i tematyczne i ich podział,
·       Wymogi zbioru młodzieżowego ( aktualny regulamin wystaw)- jego opracowanie, dobór materiału i przygotowanie do ekspozycji,
·       Znaczki, znaki pocztowe i inne walory filatelistyczne
·       Przygotowanie do Ogólnopolskiego Konkursu Filatelistycznego

Dla tej grupy wiekowej proponuje zajęcia trwające do 45 minut dwa razy w miesiącu

Po roku aktywnej pracy  dziecka w kole możemy najbardziej wyróżniające się osoby nagrodzić Srebrną Odznaką Filatelistyczną

I.             Zajęcia z grupa wiekową -11-12 lat

Zajęcia w tej grupie stanowią poszerzenie tematyki zajęć przeprowadzonych w grupie drugiej i winny dotyczyć szczególnie następujących zagadnień:

·       Historia znaczka pocztowego ( w tym pierwszego polskiego)
·       Historia rozwoju poczty , w tym polskiej,
·       Historia filatelistyki w świecie i w Polsce,
·       Wartość znaczka pocztowego, umiejętność posługiwania się katalogiem polskim i zagranicznym oraz katalogami Internetowymi,
·       Całość zagadnienia związanego z wyborem tematu i opracowaniem zbioru filatelistycznego, doborem materiału, technika wykonania ,
·       Literatura filatelistyczna,
·       Przygotowanie do Ogólnopolskiego Konkursu Filatelistycznego
Dla tej grupy wiekowej proponuje zajęcia trwające do 60  minut dwa razy w miesiącu

Po kolejnym roku pracy  w kole możemy najbardziej wyróżniające się osoby nagrodzić Złotą Odznaką Filatelistyczną ale to już mistrzostwo .





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz