sobota, 9 maja 2020

Przedstawiam Wam - Zuzannę Rabską .

Dzisiaj chce Wam przedstawić sylwetkę Zuzanny Rabskiej - poetki, pisarki, tłumaczki, dziennikarki, bibliotekarki a przede wszystkim bibliofilki i kolekcjonerski ex-librisów. Należała do Towarzystwa Bibliofilów Polskich i Towarzystwa Miłośników Ex-librisów. Po lekturze jej wspomnień "Moje życie z książką" dowiedziałam się bardzo dużo na temat istoty bibliofilstwa i ex-librisów i zrozumiałam, że w XIX Warszawie książka była często towarem luksusowym. Była pięknie wydana i pięknie oprawiona. Wielu ludzi zgromadziło w swoich domach bogate księgozbiory zarówno z literatury pięknej jak i dziedzin naukowych. Dużo osób z ówczesnej śmietanki towarzyskiej znał o kilka języków obcych dlatego księgozbiory domowe były pełne książek obcojęzycznych. Książki Zuzanny Rabskiej podobnie jak książki innych mieszkańców Warszawy w czasie wojny zostały zniszczone. To co przetrwało stanowiło znikomy ułamek jej kolekcji. Przejmujący los książek skazanych na zagładę opisuje Zuzanna Rabska w sonetach "Książka i wojna".Dzisiaj 9 maja kolejna rocznica zakończenia II wojny światowej.








Zuzanna Rabska napisała także książkę specjalnie dla Was " Magia książki" ale o tej książce opowiem Wam kiedy ją już dostanę. Znalazłam ją
w antykwariacie. Zamówiłam.Czekam.Potem przeczytam i opowiem. Magia kolekcjonowania książek o książkach mnie podrostu urzekła. Staje się bibliofilka.

Małgorzata Bykowska


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz